new years eve (eller en nyårsbekännelse)

det pirrar lite i kroppen. kvällens efterrätt står i kylen, köket är ett bombnedslag fastän jag diskade undan innan jag började. kaffet har kallnat i muggen. och det kurrar i magen. ändå är det lite pirrigt. nyårsafton, det är ändå något speciellt. det blir middag ikväll med girlsen och respektiven, och lite annat folk. sen ska vi spela lite spel, mysa och tillsammans skåla in det nya året, jag tror det blir kanonbra.

2008, vilket härligt år. det har hänt så fantastiska saker att jag vet inte vart jag ska börja.
jag har blivit sambo. i januari, på vicces födelsedag (samma dag som han dessutom tog körkortet) tackade vi ja till lägenhetn på "top of the hills" i cykel och universitetsstaden. kring min födelsedag storhandlade vi på ikea och flyttade in. lägenheten är liten, men det ryms mycket kärlek och människor, och det är det enda som räknas.
jag har blivit student, en riktig universitetsnisse. Tack vare min 24e plats på reservlistan är jag en av alla blivande psykologer på umu. det var nog det mest fantastiska som hände under det året. årets skräll, helt enkelt. jag har dessutom läst 2 hela terminer utan att ha tagit studielån, vilket jag är mycket stolt över!
jag har jobbat. trots heltidsstudierna har jag haft 2 jobb som jag verkligen älskat, dels som församlingsassistent under våren och som vårdbiträde under sommaren och hösten. jag har jobbat 13 timmarsdagar, delade turer, blivit nypt hårt i armen, duschat och tvättat av människor, disskuterat och bråkat, fångat upp fallande personer, blivit skrikt åt, klappat späda händer, jobbat på läger och samtalat och viktiga saker, och fikat en massa. och trivts underbart bra. jag har dessutom fått tacka nej till jobberbjudanden för att jag inte haft tid eller möjlighet, fast jag velat. det känns lyxigt.
jag har tränat, ibland mycket och ibland mindre. jag har mått bra i kroppen, jag har sprungit 12 km rundor på lagom tid, jag har tränat knäna och testat nya saker, förälskat mig i dans och styrkepass.
jag har testat nya saker. dansa salsa tillsammans med helt okända människor, både i träningslokal och ute på dansgolvet. trots att det ibland kändes som att man ville sjunka genom jorden, så fortsatte jag. nya områden, nya prövningar. och jag kommer att fortsätta, i alla fall med salsan.
jag har inte ätit godis. dock är det 8 timmar kvar av detta år och det står en kilostung godispåse på bordet, juleskum, chipspåsar och en ostkrokspåse. nästa nyårslöfte blir någon annan dumhet istället. ;)
jag har umgåtts med nya, gamla och nygamla vänner. vissa vänskaper har fördjupats och blivit mina viktigaste under året, men jag har också lärt känna många nya människor, varit på fester och middagsbjudningar, maskerader och sittning, och det har varit superkul. men jag har också börjat förstå vilka vänner som inte är vänner längre, och vilka relationer som bör avslutas på grund av att dom inte bygger upp utan bara bryter ner.
jag har saknat en mamma i 15 år i höst.

nu är klockan alldeles för mycket, finkläderna ska hinna på och håret ska fixas, maken ska lägga och bilen ska köra till festen. jag är lycklig, mycket lycklig. hoppas ni är det också. och hoppas 2009 blir om möjligt ännu bättre.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0